A Futurista, avagy az erőteljes érzelmi hatással bíró építészet

Gardens by the bay, Szingapúr

A futurista építészet 1910-1960

A futurista építészet a futurizmus egyik ága, és a 20. század elején született Olaszországban. Jellemző rá a történelemmel és a régi dolgokkal való szembehelyezkedés, az erős kromatika, a hosszú, dinamikus vonalvezetés, a magával ragadó lendület, a mozgalmasság, a sietség és a költőiség. A név a latin futurum/olasz futuro szóból ered, jelentése jövő, a névadó pedig természetesen a forradalmi elszántsággal harcoló Filippo Tommaso Marinetti. A legelső, az 1909-es Futurista kiáltvány több kisebb olasz lap után február 20-án a párizsi Le Figaroban jelent meg. Marinetti neve ekkortól összeforrt a futurizmussal.
Az új esztétikai elveket és a világrendet meghatározó futurista szellemiség – elsősorban a sebesség, a jövőt idéző fantasztikus technológiai találmányok és a szenvtelen radikalizmus – minden további kiáltványukban megjelent.

A Futurista építészet kiáltványa 1914-ben született Antonio Sant’Elia (1888-1916) tollából gyakorlatilag teljes egészében átvétel az Új irányzatok című kiállítás katalógusában Üzenet címmel megjelent szövegből. Sant’Elia 1914-ben csatlakozott a futuristákhoz Umberto Boccioni és Carlo Carrá javaslatára. 1912 és 1914 között az Amerikai Egyesült Államok újszerű építészetének és Otto Wagner bécsi építész hatására kezdte el a Città Nuova (Új város) című rajz sorozatát, amelyet később az Új irányzatok csoport 1914-es kiállításán mutatott be. A futuristák későbbi csoportja - Antonio Sant'Elia olasz építészt is beleértve, aki bár viszonylag kevés épület dicséri keze munkáját-, a futurizmusra elsősorban, mint urbanisztikus irányzatra tekintettek. 

Egy külső liftes épület rajza 1914-ből
Antonio Sant'Elia: Az Új Város (La Città Nuova), részlet 1914
De milyen is a futurista építészet eszmény? Sant’Elia felfogása szerint a futurista építészet elsődleges szándéka nem az évszázadok alatt megszilárdult sablonok követése, nem az építészeti elemek anyagának megváltoztatása, hanem egy univerzális értékrend kifejezése az épített környezetben. Olyan építészetet kívánt kialakítani, amelynek “értelme egyedül a modern élet sajátos feltételei között van”. Teljesen érthető elvárás, hogy a modern tudomány és technika legújabb fejlesztéseit, innovációit felhasználva kell megvalósítani ezt a fajta újító építészetet. A hagyományoktól való elszakadás, a radikális újrakezdés szándéka a futurizmus alapvető elve, így nem meglepő, hogy az építészet területén is érvényesült. 

A kiáltvány tárgyilagosan foglalja össze, milyen építészeti korszakokat és stílusjelenségeket nem tart összeegyeztethetőnek az értékrendjével (“Támadom és megvetem”). A listában találjuk az “avantgardista osztrák, magyar, német és amerikai ál-építészetet”; a “díszletszerű ünnepélyes klasszikus építészetet”; a régi paloták újjáépítését és az emlékművek reprodukálását; a függőleges és vízszintes vonalakat, valamint a piramidális formákat; és végül a “a tömött, terjedelmes, tartós, elavult drága anyagok” használatát. A felsorolt helytelenített dolgok helyett alternatívát is kínál: felsorolja a futurista építészet számára üdvözítő lehetséges megoldásokat és kifejezésmódokat. Ezek szerint a futurista építészet a “számítás, a fékezhetetlen vakmerőség és az egyszerűség” építészete; a vasbeton és a vas, az üveg és bármilyen más rugalmas anyag használható hozzá; azonban kijelenti azt is, hogy nem a gyakorlatiasság és a hasznosság “száraz keveréke, hanem művészet, tehát összegzés, kifejezés. Hangsúlyozza, hogy a ferde és elliptikus vonalak dinamikusak, és így erőteljesebb érzelmi hatással bírnak, ezáltal alapvetőek a futurista építészet számára. Kiemeli, hogy a díszítményeknek semmi keresnivalójuk nincs az építészetben, egy épület ereje a nyers anyaghasználatban és az eredeti elrendezésben rejlik. A gépi világ, az újító erő már nem meglévő hagyományok és irányelvek követését jelenti. A futurista építészet összhangot teremt az ember és környezete között, de nem törekszik állandóságra. Alapvető elve az elévülés és a folytonos megújulás. Végül hozzáteszi: a futurizmus „megalkuvás nélkül harcol a múltos gyávaság ellen”. 

Bár Sant'Elia nagyszabású építészeti tervei közül egy sem valósult meg, kortársai és az őt követő generációk számára bőséges inspirációt szolgáltatott. A Torinóban 40 hektáron felépült Fiat Művek kialakítása egyértelműen az ő utópisztikus terveit idézi. Példaként említhetjük az 1920 és 1926 között Torinóban Giacomo Mattè-Trucco tervei szerint felépített Fiat gyár Lingotto épületegyüttesét. Az egykori Fiat-gyár épületében az a különlgese, hogy a többemeletes épület tetején egy tesztpálya üzemelt. Itt tették meg az új Fiatok az első kilométerüket.


A mozgalom nem csak költőket ragadott meg, hanem zenészeket, művészeket is, mint például (Umberto Boccioni, Giacomo Balla, Fortunato Depero, és Enrico Prampolini és számos korabeli építészt is. A gépesítés korának kultúrája és a háború magasztalása és az erőszak volt a témája a futuristáknak, akik közül sokan vesztették életüket az első világháború csataterein önkéntesként harcolva. Halála előtt két évvel Boccioni életművének talán legizgalmasabb alkotásait hozta létre. Az Il bevitore (Az ivó) című képe a futurista festészetre jellemző dinamizmus páratlan erejű megnyilatkozása. 

Umberto Boccioni: Az ivó, (Il bevitore), 1914 ©artsblog.it

A mozgás, a sebesség kultuszát dicsőítő futuristák a képzőművészetben is ezt a dinamizmust kívánták megjeleníteni. Az állandó változás paradoxonát ábrázolják a mozgásban. Az egymás után történő eseményeket egyetlen képbe, mozdulatba sűrítve jeleníti meg, ez a szimultanizmus módszere. Boccioni „dinamikus absztrakciónak” nevezte módszerét, amellyel a színek sajátos használatával a tárgy és a környező tér között drámai kölcsönhatást teremtett.

Umberto Boccioni: Plasztikus dinamizmus: ló + háza (Dinamismo plastico: cavallo + caseggiato), 1914 ©rodoni.ch 

Neo- és posztmodern futurizmus 1960 - napjainkig

A nyolcvanas években Denis Laming francia építész volt a neofuturizmus egyik alkalmazója. Ő tervezte a Franciaországi Futuroscope vidámpark épületegyüttesének összes elemét, ám legkiemelkedőbb alkotása a Kinemax épület. A mai irodalomban gyakran a futurizmusra csak úgy tekintenek, mint a science-ficton filmek, illetve képregények hátteréül szolgáló művészeti ágra. Manapság gyakran összekeverik a buborék építészettel. A futurizmus kifejezésnek téves használata miatt, ez a stílusirányzat mára gyökeresen eltér az 1910-1920 közti irányelveitől. Az 1960-as években épített épületektől kezdve használják a posztmodern futurizmus kifejezést.

Képek a Futuroscope vidámparkról

Kinemax épület




Nem minden sci-fi ichletésű épület olyan fantasztikus, mint amilyennek látszik. 
A Nakagin Tornyokhoz hasonló "csodák", a kocka című filmet juttatják az eszembe - a film első részét, amúgy a mai napig szívesen nézem -. 

A Nakagin kapszulatoronyházat Kurokava Kisó japán építész tervezte az 1970-es években. Mindössze 30 nap alatt épült meg Tokió Sinbasi városrészében. Az épület két toronyból áll, az egyik 11, a másik 13 emeletes, és összesen 140 ún. kapszulát tartalmaz. Az építkezés két fázisban zajlott, az első a vasbeton tornyok felállítása, a második a futószalagon gyártott kapszulák felhelyezése volt. Ebben rejlik az épület lényege: az egy-egy egyszobás lakásnak helyet adó kapszulák teljesen egyformák, és a toronyról le-, illetve felszerelhetőek. Kurokawa úgy tervezte az épületet, hogy a kapszulák 25 évenkénti cseréjével, illetve modernizálásával az akár 200 évig is kitartson. A kapszulák 2,3 × 3,8 × 2,1 m-esek, mindegyikben van a kerek ablak alatt egy ágy, az arra merőlegesen falakon tűzhelyet, mosogatót, hűtőt, tévét és magnót helyeztek el, a bejárat melletti sarokban pedig egy a repülőgépeken megszokotthoz hasonló méretű mosdót zuhannyal. 

Nakagin kapszulatoronyház

A kapszulák
A Kapszulatoronnyal Kurokawa kifejezetten az egyedülálló irodai alkalmazottakat (salaryman) célozta meg, azt a világháború után kialakult réteget, akiknek a mindennapjaikat szinte teljesen munkájuk teszi ki. Ez az ún. városi nomád életmód az egyéniség elveszítésével jellemezhető; az öltönyös, folyton túlórázó, esténként az öltönyös, folyton túlórázó kollégáival karaokézó alkalmazott elszakad családjától, így az életét eddig meghatározó normáktól, és egy egészen új rendszerbe csatlakozik – ahogy a Nakagin-ház egyszobás egyenkapszulái a tornyokhoz. De meghagyta Kurokawa a lehetőséget a családalapításnak is, mert a kapszulák összenyitásával akár egy család befogadására alkalmas lakás is kialakítható (ez a megoldás emlékeztet a hagyományos tolófalas japán házakra). 2012 októberében már csak kb. 30 volt lakott az épület 140 kapszulalakásából, a többit irodaként, raktárként használják, vagy épp lakatlanul állnak, ezért félő, hogy az épület sorsa hamarosan megpecsételődik. Az egyik, az épületben működő cég az EYExplore fényképész vállalkozás, mely 2015-ben költözött a kapszulatoronyházba. 2017-ben még mindig lehetett kapszulákat bérelni, méghozzá a környék áraihoz képest nagyon kedvező áron (Ginza közelében), bár hosszú sort kell kivárni.

Tegyünk pár lépést a modernebb, mai ízlést inkább kielégítő építészeti remekek felé. Alábbiakan a nagyvilágban már megvalósult, sci-fi filmeket idéző, futurisztikus épületekről olvashattok pár mondatot. 

Astrup Fearnley Museet, Oslo

Astrup Fearnley Museet, Oslo Az oslói kortársművészetek múzeumát Renzo Piano tervezte. Az épület képe felülről egy vitorlásra hasonlít, és valóban olyan kecsesen terül el a víz partján, mint egy árbocos hajó.


Nanjing Nemzetközi Ifjúsági Kulturális Központ

Zaha Hadid Építészek Nanjing Nemzetközi Ifjúsági Kulturális Központja.

A komplexum 465 000 négyzetméternyi alapterületet tartalmaz, amely magában foglal egy szállodát, konferenciaközpontot, irodákat és mélygarázst is, és része egy nagyobb, ZHA által tervezett mesterképnek. 




Perot Museum of Nature and Science, Dallas

A természettudományi múzeumok általában a legizgalmasabb helyek közé tartoznak a Földön. Az amerikai Perot Múzeum épülete kívülről is szupermodern és impozáns. A kép sajnos nem adja vissza az épület méreteit. Gondolnátok, hogy a belsejében több emeletnyi dinoszaurusz csontváz feszít, köztük egy nagy kedvencemé, a brontosaurusé is? 


Ordos Múzeum, Ordos

Az Ordos Múzeum rúgja fel leginkább minden elképzelésünket arról, hogy miképpen is kellene kinéznie egy épületnek. Gigantikus lecsiszolódott kavicsnak tűnik a Góbi-sivatagban. Hajlított fémlapok borítják a monumentális múzeumot, belül pedig különböző üregekben kapnak helyet a kiállítások.



W57 Piramis, New York

A W57 Piramis New Yorkban. Az egyik legérdekesebb épület, ami valaha kitaláltak. Bjarke Ingels dán építész konkrétan egy piramist álmodott New York belvárosába. Amilyen furcsának tűnhet első hallásra, olyannyira kiválóan illeszkedik a környezetéhez ez a letisztult formájú, üveg-fém torony. 


Katar nemzeti múzeum

Katar nemzeti múzeuma. Ahogy az előzőek, ez az épület is a környezetéből, a természetből kap inspirációt – egy sivatagi rózsát mintáz, ami kikristályosodott homokszemeket jelent.




Egyéb érdekességek


Exchange City Reception Center


369 méter magas TV és rádió torony, Istanbul 

Walt Disney koncertterem, Los Angeles


Guggenheim Múzeum, Spanyolország



Írta: Adrienn


Forrás:

https://en.wikipedia.org/wiki/Antonio_Sant%27Elia

http://hg.hu/cikkek/varos/7276-pusztulasra-itelt-sci-fi-a-tokioi-kapszulatorony

https://hu.wikipedia.org/wiki/Futurista_%C3%A9p%C3%ADt%C3%A9szet

https://galaktika.hu/megvalosult-sci-fi-futurisztikus-epuletek-a-nagyvilagbol-kepekkel/

Irodalom:

- Demsey, Amy: A modern művészet története. Stílusok + iskolák + mozgalmak.

- Antonio Sant’Elia: A futurista építészet kiáltványa In: A futurizmus

- Filippo Tommaso Marinetti: Manifesto del futurismo, Le Figaro, Párizs, 1909. Február

20. Magyarul: A futurizmus

- Hevesy István: A futurizmus, expresszionozmus és kubizmus művészete, Gyoma, 1922




Népszerű bejegyzések