Jánoki-Kis Viktória: Piros csík
Jánoki-Kis Viktória
Piros Csík
A móló deszkái gyorsan zörögnek
alattam. Abból, ahogy apa tol, sejtem, hogy ideges, mint mindig, amikor a
nővéremmel találkozunk. Ölemben szorítom a táskát, benne víz,
fájdalomcsillapítók, és a teleírt füzet. Utolsó pillanatban dobtam be, hátha
lesz végre bátorságom odaadni Eszternek.
Halk
kolompolás hallatszik az árbócok felől. Szemembe süt a nap, hunyorogva olvasom
a hajók neveit: El Nino, Lusti, Alcatraz, Héphaisztosz. A tűz istene hosszú,
fekete oldalú vitorlás, fedélzetét bermudanadrágos fiatalember slagozza. Amint
meglát, abbahagyja a munkát, megbámul. Átfut a fejemen, milyen lehet együtt
lenni egy férfival. Aztán az is, ezt már valószínűleg sosem tudom meg.
Nővérem integetve
szalad felénk, mellei épphogy elférnek a bikinifölsőben.
– Végre itt
vagytok – hajol le hozzám, és arcon csókol. Mosolygok, bár tudom, hogy csak a
jobb szájzugom húzódik félre esetlenül. Elvezet minket a hajóig, melyet nyár
elején vett neki az új hódolója. Kívül fehér, belül faberakású, elektromos
kishajó. A neve Shooting Star.
– Pofás jószág
– dörmögi apám, megjelenik előttem. – Megpróbálsz felállni?
Bólintok.
Kitolom magam, apa karjára támaszkodom. Nézem a deszkák és a hajó fara közti
távolságot. Maga a végtelen.
– Idehúzzam? –
kérdezi a nővérem, és belecsimpaszkodik a ponyvatartó rúdba.
Hiába csökken
a távolság, félek. Apa látja rajtam. Felvesz, átlép velem a víz
fölött. A matróz még mindig
minket figyel.
– Mi olyan
érdekes? – kiált rá Eszter. – Ide ülj, hugi, itt a legbiztonságosabb.
– Gyönyörű
járgány – mondom, míg behúzom magam a kabinajtó mellé.
– Felturbózott
motorcsónak – dünnyögi apa. – Behozom a tolószéket.
– Ugyan már,
ki vinné el?
– Drága dolog
– feleli az öreg, és már érkezik is a nagy vas csotrogány, egy talpalatnyi hely
sem marad az ülések között.
Eszter úgy
mászkál a fedélzeten, mint egy pók. Eloldja a köteleket, beugrik a kormány elé,
indítja a motort. Eltávolodunk a stégtől, majd egy
merőleges fordulattal célba vesszük a vízi folyosó kijáratát.
– Hozom a
mentőmellényeket – mondja. Eltűnik a kabinban. A szél rátol minket a Héphaisztosz
orrcsúcsára, kapitányunk az utolsó pillanatban tér vissza.
– Idióták! –
rikoltja a félmeztelen matróz.
– Kapd be,
hülye barom! – kiáltja a nővérem, és irányba teszi a hajót.
Belebújok a
narancssárga mellénybe, remegnek az ujjaim, mire mindenhol becsatolom, de
legalább sikerül egyedül. Kiérünk a nyílt vízre, egy közeli sétahajó hullámai
oldalról löknek minket, minden izmomat meg kell feszítenem, hogy ne csússzak le
a helyemről. Apa mereven bámulja a padlót, előre felbőszítette magát ezen a kiránduláson.
Nem heverte még ki lánya legutóbbi alakítását, amellyel tele voltak a
bulvárlapok.
– Olvastam a
Nóra kritikáit – töröm meg a csendet. – A darabot lehúzták, de rólad nagyon
jókat írtak.
– A legtöbb
sajtóvisszhang roppant együgyű – legyint Eszter.
– De téged
méltatnak. Az egyik oldalon egyenesen azt írták, a silány rendezésű,
koncepciótlan darabot Dálnoki Eszter alakítása mentette meg a teljes bukástól.
– Ebben van
némi igazság, de akkor is nonszensz, hogy névtelen szócséplőgépek ítélkezzenek
olyan szellemi műhelyek fölött, mint a mi színházunk.
– Meddig
megyünk még? – sóhajt fel apa. – Délre jön a gyógytornász.
– Tényleg, hogy
hat a fizikoterápiás kezelés? – villantja rám hibátlan mosolyát Eszti. Talán ha
nem lennénk ikrek, kevésbé fájna ez a tolakodó szépség.
– A
hidrokezelések után magasabbra tudom emelni a kezem, de pár órával később
megint ellenem fordul a gravitáció.
Hallgatunk.
Vadkacsák repülnek el mellettünk, a hajó fara pillangószárnyszerű hullámokat
vet, zsugorodik a kikötő.
– Most már
igazán visszafordulhatnánk – mérgelődik apa.
– Jól van, ne
görcsölj már – inti le a testvérem, és leállítja a motort. – Na gyere, Zsófi,
próbáld ki.
– Mit?
– Hát a hajót.
– Komolyan
mondod?
– Csak
ideülsz, bal kézzel tartod a kormányt, jobbal meg finoman előre tolod a kart.
Pár méter után visszaveszem.
Apa csóválja a
fejét, de segít felállni. Sosem mond nemet arra, amit nagyon szeretnék. Beállok
a kormány mögé, minden ujjam bizsereg az izgalomtól.
– Nyomd előre
a gázt – biztat a nővérem.
Felberren a
motor, megindul alattunk a gép. Vállamat perzseli a nap, hajamba kap a szél.
Csillog a kormány, jobbra-balra forgatom, a hajó könnyedén engedelmeskedik.
Eszembe jut egy sor, amit előző éjjel írtam a füzetbe: most enyém a főszerep, nekem szól a taps. Egyre gyorsabban megyünk,
nem félek, bárcsak örökké tartana ez a perc. Eszter felmászik a hajó orrára,
visszafordul, rám nevet. Aztán a vizet nézi, és hirtelen felkiált:
– Állj meg,
lelóg egy kötél!
Próbálom
csökkenteni a sebességet, de nem megy, elzsibbadt a vállam. Behajlítom a
csuklómat, egész törzzsel rácsimpaszkodom a karra. Recsegő hangot hallok, elindulunk
hátrafelé. A nővérem sikít. Átbukik a korláton, és eltűnik.
– Hol van? –
üvölti apa. Kikapcsolja a motort, mered a vízre.
Eszter
felbukkan a hajó mellett, kiabál, hogy nagyon fáj. Narancssárga, patkó alakú
tárgy esik mellé a vízbe. Belekapaszkodik, nyöszörögve sír, miközben apa a hajó
farához húzza, és kiemeli a fedélzetre.
– A
telefonomat – mondja a testvérem eltorzult arccal. Oldalára fordul, felhúzza a
térdét, bikinije alatt furcsa horpadás mélyül a mellkasába. – Küldjenek mentőt.
Mindjárt leadom a koordinátákat – nyögi a készülékbe. – Megsérült a kapitány.
Sodródunk. Siessenek!
Szorítom a
kormányt, nem merek apára nézni. Vitorlások bukkannak fel, az egyik keresztezi
az utunkat, elkerülhetetlennek tűnik az ütközés. Vijjogó sirály húz el
felettünk, egy pillanatra megáll az idő. A szél alattomos, láthatatlan kéz, a
tó fenyegető víztömeg. Kitér előlünk a vitorlás, kürtszó hallatszik, jobbra
nézek. Sárgán villogó hajó közeledik. Az én hibám minden.
Ülünk az ágy mellett, várjuk, hogy felébredjen. Ápolónők,
látogatók jönnek-mennek, nézem Eszter arcát, az álmaimra gondolok. Még apámnak
sem mertem elmondani, mennyire magával ragadott egy különös vágyakozás az
utóbbi időben. Minden éjjel színpadon állok,
eufórikus öröm tölt el, a közönség tapsol, és hiába ébredek fel, az érzet
órákig elkísér. Versekben próbálok szabadulni tőle, de a sóvárgás úgy növekszik
bennem, mint az izmaimra nehezedő erőtlenség.
Leesik a földre egy fémtál, Eszter
felriad a csörömpölésre. Tekintete megakad rajtam, előbb komoran néz, aztán
felderül.
– Micsoda
szerencse, nem igaz? – mondja, szinte vidáman.
– Miről
beszélsz, kislányom? – kérdez vissza apa. Évek óta nem hallottam így szólni
hozzá.
– Nektek nem
mondta az orvos?
– Mit?
– A hasüregi
ultrahang szerint van egy nyolccentis ciszta a májam alatt. Még jó, hogy nem
durrant ki, mikor eltörtek a bordáim.
Kivételesen nem bánom, hogy a legtöbb arcizmom le van
bénulva.
– Milyen ciszta?
– Jóindulatú,
de lehet belőle rossz is. Sürgősen ki kell venni. Kaptam időpontot, szeptember
tizedikén műtenek.
– Tessék? – pattan
fel apám a háromlábú hokedliról.
– Azt
javasolták, gyűjtsek vért, nehogy emiatt maradjon el a műtét. Mielőbb túl akarok
lenni az egészen, október elején lesz a Platonov bemutatója.
Nehezemre esik felfogni, amit hallok. Rég hozzászoktam,
hogy egyik kórházat járjuk a másik után miattam, de hogy Esztivel történjen
valami, egyszerűen nem volt benne a pakliban.
– Én adhatok vért?
– kérdezem.
– Kizárt –
mondja apám.
– Ne fáraszd
magad, Zsófika, kiposztoltam Facebookra, rengeteg rajongóm jelentkezett. Összejön
vagy húsz liter, annyi csak elég lesz – nevet fel Eszti, de a szeme furcsán
villan. – Látod, legalább nekem is dobott valamit a gép.
Apa vonakodva ugyan, de beleegyezik az elhatározásomba.
Másnap felvonatozunk Pestre, szótlanul vágunk át a pályaudvaron tolongó emberek
között. Zötyög alattunk a villamos, nézem a fővárosi nyüzsgést, megint
hatalmába kerít az érzés, hogy az életem állókép, sínek nélküli végállomás.
A vérellátó központ recepcióján rögtön elkezdődik a műsor.
Kijönnek hozzám a folyosóra, megnézik közelebbről is, mit akar itt egy
nyomorék, aki a száját se bírja rendesen kinyitni, az arca helyén egy maszk
van, kulcscsontjai a mellkasára estek, lapockái kiállnak a hátából. Miért pont
ez akar máson segíteni, van elég baja így is. Lobogtatom a papírt, melyet a
kezelőorvosom írt, hogy a betegségem nem érinti a keringési rendszert, az
előrehaladott FSHD-tól eltekintve tökéletesen egészséges vagyok. Előhúzom az
aduászt, ikertestvéremnek kell a vér, aki a Katona József Színház ünnepelt
színésznője, mire még közelebb hajolnak hozzám, mintha az épelméjűségemet is
kétségbe vonnák.
Apám megelégeli a színjátékot, rácsap a pultra. Kiadják a
papírokat, remegő kézzel töltöm a pontozott
vonalakat, ikszelem a négyzeteket. Tolnak egy pici szobába, megszúrják az
ujjbegyemet, a kiserkenő vér látványától elfog a hányinger. A teremben
neonlámpák hideg fénye borul a véradókra. Fehér köpenyes hölgy lép hozzám,
rámutat egy üres ágyra. Odahajtom magam, hogy lássák, erős vagyok. Felfektetnek,
szalagot kötnek a karomra. Nézem a plafont, engedelmesen ökölbe szorítom az
ujjaimat, majd kiengedem. Mikor újra odapillantok, a tű már benne van a
vénámban. Sebesen fut a vér egy vékony műanyag csövön keresztül az asztalkán fekvő
zacskóba. Émelygek a hosszú, piros csík láttán, legszívesebben megállítanám az
egész folyamatot, de amint magam elé képzelem Esztert a műtőágyon, visszatér
belém az elszántság.
A tároló tele van, négyszázötven milliliter vér, viszik
felcímkézve a kocsiban. Ott zötyög sok másik csomaggal együtt, benne vagyok a
zacskóban, ráz az autó, de nem folyok szét, megtart a műanyag fal, ettől
biztonságban érzem magam. Belém kapaszkodnak az oxigén-molekulák, közöttük
fehérvérsejtek lötyögnek, rég éreztem magam ilyen oldott állapotban. Hol éles
fény, hol fekete sötétség borul rám, de nem zavar, az idő múlását részecskéim
átalakulásából tudom követni.
Kiszakad a zacskó, erős szívóhatást érzek. Besodródom egy
áttetsző falú labirintusba, melynek közepén óriási izom lüktet. Amint részévé
válok a rendszernek, tudom, merre kell mennem. A jobb pitvarból átfolyok a
kamrába, majd a tüdőverőérben száguldok tovább. Utam ezernyi apró folyosón
halad előre, friss oxigén tapad rám. Két vastag visszéren keresztül ömlök a bal
pitvarba, kinyílnak a billentyűk, és egy hirtelen összehúzódó izom máris pumpál
tovább az aortába. Nagyjából egy perc alatt bejárom mindkét vérkört, eljutok a
legapróbb sejtekig. Most már szabadon mozgok, nem korlátoznak az érfalak.
Kíváncsiságból körülnézek a hasüregben, megtalálom a
műtéti hegeket, nincs ott a ciszta, ez megnyugtató. Körbefutom az idegrendszert,
behatolok egy harántcsíkolt izom sejtmagjába, áttekintem a genetikai állományt.
Megtalálom a negyedik kromoszómát, és a végén azt a rövid kis szakaszt, melynek
hiánya engem nyomorékká tett. Eltűnődve nézem a tekergő kettős spirál közé
ékelődő ágacskákat. Ennyi lenne a különbség közted és köztem?
Keresem a központot, ahonnan a parancsok érkeznek. Felkúszom
a pajzsmirigy mellett, átdiffundálok a tarkólebenybe, bejárom a
hallásközpontot, majd a beszédért, látásért, viselkedésért felelős részeket. A
látóideg pereméről végignézem a Platonov premierjét, óriási bedobással
játszol, a jobb agyféltekéd maximumon pörög. Átélem a katarzist, hallom a
tapsot, érzem a felém áradó szeretetet. Mámorító, ahogy az endorfin eláraszt
mindent. De ahogy a szíved dobogása visszaáll megszokott ritmusára,
agytekervényeid útvesztőiben olyan képekre bukkanok, amelyek felkészületlenül
érnek.
Meglátom sötéten morajló tudattalanodat, melytől elméd
újra meg újra elrugaszkodik, hogy az lehessen, aki. És a hullámok között ott
vagyok én, ezerarcún, ezerféleképpen. Kétfejű szörny, aki ágyadban alszik. Puha
ölelés, amely nem enged el. Kanyargó labirintus, melyben apád eltévedt.
Besurranó tolvaj, aki ellopta gyerekkorod. Édesanyád gyilkosa, akit szeretned
kell. Ezernyi én indul feléd, hajókra szállva, de te visszavered mindet.
Elfojtások, ellentétbe fordulások, meg-nem-történtté-tételek küzdenek ellenem.
Már tudom, miért vagyok itt.
Hosszú időn át dolgozom, traumákat szortírozok, emlékeket
porolok le. Kitörlök minden képet, amelyen gyilkos vagyok, vagy tolvaj. Belefeledkezem
az életedbe. A zűrzavarból előkerülnek azok a felvételek is, melyeken kézen fogva
szaladunk le a lejtőn, dinnyét eszünk a kertben, tollaslabdázunk a
teregetőzsinórnál – évekkel azelőtt, hogy jött a diagnózis, a tolószék, meg
anya agyvérzése.
Bőröd hőmérséklete alapján egy hűvös, őszi napon jutok el
tudattalanod határára. Elfáradtam. Hátra nézek, átjár a jól végzett munka
öröme. A nevemre már nem emlékszem, de tudom, hogy ki vagyok. Belépek oda,
ahonnan nincs visszaút, de ahol mindent megkaphatok, amire még szükségem lehet.
– Hogy érted ezt? – kérdezi a
pszichológusom, miközben rágyújt.
– Egyszerűen hiába
állok ki a színpadra, hidegen hagy az egész. Amitől korábban elöntött az
adrenalin, most nagyjából annyira izgat, mint húsz deka párizsi.
– Talán
kiégtél. Időszerű volna, lassan tíz éve nyomod.
– Ismerek
olyat, akivel megtörtént. Az nem így néz ki. Tele vagyok tettvággyal, csak épp
szerepelni nincs kedvem.
– Tart még a
gyász – feleli ő, és ráérősen beleszív a cigarettába.
– Nyilván sok
volt a tavalyi év. A műtét körüli felhajtás, Zsófi hirtelen halála, és azok a
furcsa versek, amiket maga után hagyott. De mégsem erről van szó. Egyszerűen
nem vagyok elég dühös ahhoz, hogy színpadra lépjek – mondom, és ölembe veszem a
retikült. Unom, hogy egy órája magyarázom neki, mi van velem, mégsem érti.
– Folytassuk a
munkát, előbb-utóbb rá fogunk jönni a megtorpanás okára – hadarja a terapeutám.
Elnyomja a cigarettát, sietve leül velem szemben.
Tudom, hogy
nem jövök vissza többet. Odaadom a pénzt, megígérem, hogy majd telefonálok. Egy
év tömény lélekboncolgatásból annyi derült ki, hogy ambivalens érzéseim vannak
a családommal kapcsolatban. Erre pár sör mellett a színház portásával is
rájöttem volna.
A kocsiból
felhívom apát, nincs-e kedve hajózni velem egyet.
Mire leérek a
kikötőbe, ott áll a mólón, mosolyogva vár. Kihúzta a töltőt, lecsatolta a
ponyvát. Hagyom, hadd vezessen, ha már úgy rákapott. Október vége van, hűvös
szél fúj, a tó vizén fehér hullámok fodrozódnak. Leülök a kabinajtó mellé,
lehunyom a szemem, elegem van a fővárosból, a társulatból, a kritikákból, és
abból, hogy eljátsszak valakit, akihez semmi közöm.
Hajszálnyira
vagyok attól, hogy elmondjam apának, milyen zavarbaejtő álmaim voltak az elmúlt
hónapokban Zsófival. Mintha a halála után kerültem volna hozzá igazán közel.
Végül mégis visszakozom, könnyebb mindkettőnknek, ha hallgatunk.
A nyílt vízen
alkonyodik ránk, lehorgonyzunk.
Kimászom a hajó orrára, apa
utánam jön, most először. Leülünk egymás mellé, csendben nézzük, ahogy a dombok
mögé lebukik a nap, és egy vékony, piros csík jelenik meg a horizonton.