Science fiction filmtörténelem I. - Fantasztikus kezdetek
Bár az irodalomban a science fiction kezdete korábbra datálható, a filmtörténetben a tudományos-fantasztikumra való igény szinte egyszerre jelent meg magával a mozgóképpel. Milyen érdekes, hogy azonnal beindult az ember fantáziája. Pár évvel azelőtt még elképzelhetetlen volt, hogy a képeken az alakok mozogjanak, és amikor ez megtörtént, az első filmvetítésen az emberek sikoltozva ugrottak el a "vonat elől", amelyet a Lumiére-fivérek vetítettek le 1896-ban (bár sokak szerint ez csak egy mítosz). Mindenesetre elgondolkodtató, hogy a mozgóképek vetítése 1895-1896 telén kezdődtek el, a science fiction pedig szinte azonnal utat tört magának, és már 1902-ben készült némafilm ebben a zsánerben.
Egy kis elmélkedés:
vajon mi az, ami ennyire vonzóvá teszi a lehetetlent megjelenítő filmeket? Az
Oxford filmenciklopédia egyszerre tárgyalja a korai horrort a tudományos
fantasztikummal és a fantasztikus kalandfilmekkel. És mi az oka ennek? Az, hogy
mindhárom zsáner olyan nemlétező, képzelt világokat teremt, amelyet a nézők
szívesen elhisznek. Túlmutatnak jelenlegi ismereteinken, és egyszerre
pusztítják és építik fel az emberek lelke mélyéről előtörni vágyó identitásokat.
Aztán ott van még a technikafejlődése a filmkészítése során: "...a science
fiction a technikai korszak határain belül lehetővé teszi a
lehetetlent." - írja az
enciklopédia. Gondoljuk csak végig. Néhány év leforgása alatt maga a mozgókép
megszokottá vált, filléres szórakozássá lett a századforduló Franciaországában.
Az emberek egy idő után tovább léptek volna mozgóképen az újabb szórakozások és
látványosságok felé. És ekkor jött ő, az új ötleteivel.
Tehát 1902-ben
járunk, amikor elkészül az Utazás a Holdba (La voyage dans la Lune), amely
Jules Verne regényén alapszik. Méliés többszáz filmet készített, melyek közül
ez az egyik leghíresebb. A történet szerint hat tudós elutazik egy hatalmas
ágyúból kilőtt kapszulában a Holdra. A Holdbéli ember végig figyeli
őket, és végül a szemében landol az "űrhajó".
A Holdra érkezve fáradtan lefekszenek aludni, miközben az éjszakai égbolt az asztronautákat figyeli: a csillagok, Diána holdistennő, a vén Szaturnusz. Diána havat varázsol, amely elől egy barlangba menekülnek. Ott hatalmas gombák élnek, még a tudósok vezetőjének esernyője is gombává változik. Ekkor jönnek a holdlakók, akik könnyen elpusztíthatók. Amikor a tudósokat a holdlakók vezetője elé citálják, megölik azt, és elmenekülnek, az űrhajójukon egy holdlakóval.
1904-ben készült a Lehetetlen utazás, amely hasonló az Utazás a Holdba című művéhez. A főszereplők itt világkörüli utazásra indulnak, mely során feljutnak az Alpok tetejére, ahonnan váratlanul a Nap felé repülnek, amely lenyeli őket. Azonban visszajutnak a Földre, ahol rajongva üdvözlik őket hazatérésük alkalmából.
Látható, hogy
Méliés ezen, és még több remek filmje tényleg hajaz a mai science fiction
zsánerre. A tudósok felfedezők találmányai, az űrhajó, amellyel elrepülnek a
Holdra, vagy a jármű, amellyel körbeutazzák a Földet, abban a korban nem
létezett, csak a képzelet, még pedig Verne és Méliés képzeletének szüleményei
voltak. Méliés visszavonulása után azonban a tudományos-fantasztikus műfaj
egy időre háttérbe szorult, míg mások előtérbe törtek.
Ezután érkezünk el egy fordulóponthoz. 1930-ban a
Just Imagine science fiction musical-comedy akkora bukás volt, hogy a stúdiók
úgy döntöttek, nem éri meg többé pénzt fektetni a futurisztikus, utópikus
filmekbe, ezzel egyre jobban a költséghatékony megoldásokra ösztönözve a
készítőket.
De hiába lett a film óriási siker, minden idők 9. legjobb brit filmjének kikiáltva, a korszakban átalakulóban van a scifi műfaj, és a nagyköltségvetésű, látványos filmek helyett a gyorsan elkészülő, low budget filmsorozatok kerülnek előtérbe.
Ebben az időszakban egyre jobban áthatja egymást a horror és a science fiction, és újra előkerülnek olyan klasszikusok, mint a Frankenstein vagy a The Invisible Ray, illetve a The Walking Dead. Emellett nagy sikernek örvendenek a Flash Gordon-scifik, a hősies, akcióval és drámával fűszerezett futurisztikus történetek. Ebben az időszakban, főleg a '30-as évek közepétől a világot már áthatja a náci Németország általi fenyegetés és a félelem a következő világháborútól, így ezek a Flash Gordon-típusú filmek már bizonyos fokig propagandának is felfoghatók.
1940-es évek eleje pedig már nem is szólhat másról, mint a II. Világháborúról, amely meglátszik a filmkészítésen. Ebben az időszakban a science fiction, mint önálló zsáner, szinte eltűnt a Lugosi Béla nevével fémjelzett horrorfilmekben. A háború borzalmaitól és a náciktól, valamint a Hitlerről terjedő okkultizmussal kapcsolatos pletykáktól való félelem teljesen áthatja az embereket, amely a szörnyfilmekben manifesztálódik. Senki sem tudja, hogyan ér véget ez a szörnyű háború, milyen jövő vár az emberiségre az atomfegyverek után, hogyan is lehetne elképzelni a jövőt ezek nélkül a borzalmas lények nélkül, amelyek igazából mi magunk vagyunk.
A világháború után
a félelem nem hagy alább. A USA-ban tombol a kommunista-ellenesség, az emberek
rettegnek tőle, hogy Oroszország megtámadja Amerikát, és a harmadik, immár
nukleáris háború végleg elpusztítja az életet. Ám ezzel egyúttal megindul
egyfajta érdeklődés a technikai vívmányok irányt, és újra beindul a fantázia:
miként fog kinézni a jövő, ha nem lesz háború. Ám ez már egy következő cikk
témája lesz, amely az '50-es és '60-as évek science fictionjének a fejlődését
fogja taglalni.
Linkek a filmekhez:
Utazás a Holdba: https://www.youtube.com/watch?v=ZNAHcMMOHE8
Lehetetlen utazás:
https://www.youtube.com/watch?v=RX_uYi4eSOI
Things to come: https://www.youtube.com/watch?v=atwfWEKz00U
Flash Gordon – Space soldiers marathon: https://www.youtube.com/watch?v=ZTrSncxwGBE
The Ape man: https://www.youtube.com/watch?v=p5pdIRiFkyU
Írta: Mirjam