A Dűne - Buddy Read & Watch

 Az elmúlt év talán legnagyobb felbolydulását a Dűne okozta. Frank Herbert klasszikusa vitathatatlan nyomot hagyott a sci-fi közösségen, és mi reméltük, hogy a korábbi próbálkozásokkal ellentétben, ez az új film is ezt teszi majd. Épp ezért indítottunk egy rendhagyó read&watch-ot, amely során elolvastuk a könyvet és megnéztük a filmet is. Volt, aki többször is. 



„Egy próféciával foglalkozó könyvben szerintem kikerülhetetlen a szabad akarat kérdése, itt is már megjelenik a téma, feltételezem, később még inkább fontos lesz. Az elnyomás és kizsákmányolás témái egyértelműek, ahogy az arrakesi fűszer és az iraki olaj közötti párhuzam is. A filmben Paul ki is mondja, hogy az Atreides család is ugyanúgy kizsákmányolja a Fremeneket, ez a könyvben nincs leírva, de a narratíva rámutat erre is, nem állítja be egyértelműen jónak az Atreides családot. Szerintem fontos és visszatérő elem a hatalom kérdése is: ki mit kezd vele, hogyan élnek vissza vele.” 

„...engem kifejezetten zavart, hogy az első pillanattól kezdve tudjuk, ki az áruló, hogy pontosan mit terveznek az Atreidesek ellen. A filmben ezt nagyon jól elhúzták a végső pontig, utalásokkal, hangulattal, a zenével-nekem teljes döbbenet volt Yeuh doktor árulása! De a könyv túl korán elárulta az egész összeesküvést - persze értem, hogy a miértek kifejtéséhez kellett, de lehetett volna ezt izgalmasabbá tenni.”

 

„A báró meg a császár területeinek megnevezései pedig inkább latin nyelvűek, ami nekem a római jog miatt a törvényt juttatja eszembe (ez biztos nem véletlen). Így a mítosz és a jog ütközése, ami Paulban is megjelenik, nagyon erős.”

 

„Sajnos nekem az volt a legnagyobb negatívuma a könyvnek, hogy úgy igazán egyik karakterhez se tudtam kötődni. Lehet, amikor íródott, még kevésbé volt bevett az erősebb karakterfókusz vagy jobban mélyére menni pl. érzelmeknek, mentális állapotnak stb., de én pont ezeket szeretem a kortárs spekulatív irodalomban. Abból a szempontból furcsállom kicsit ennek hiányát, hogy mennyire Paul (és szűk köre) van a középpontban.”

 


“A könyörület nem más, mint az a képesség, hogy megálljon az ember, még ha csak egy pillanatra is. Ahol nincs megállás, nincs könyörület.”

 

„Nehéz véleményt formálni egy olyan könyvről, ami ennyire nagy hatással bírt a spekulatív irodalomra, hiszen nem könnyű elvonatkoztatni a hatásaitól és csak az "élvezeti értékét" nézni. Számomra az élvezeti érték nem volt kimagasló, de a könyv végig tartott egy stabil jó minőséget.”

 

„...zavart Baron Harkonnen ábrázolása: a gonoszságának jele volt, hogy kövér és hogy saját neméhez vonzódik - méghozzá pedofil módon. Ez lehet, a korban még leírható volt, de mára ez már kellemetlenné, teszi a karaktert és káros üzenetet is hordoz.”

 

„A Messiás-figura és Paul ellenérzései ezzel kapcsolatban folyamatos konfliktust okoznak a fiú lelkében, döntéseit erősen meghatározzák a hozzá fűzött remények, amiket szép lassan képes beváltani.”

 

„Összességében mindenképp ajánlom a filmet és a könyvet is!”

 

 


„Nem tudom azt mondani, hogy valamelyik jobb volt, mert mások, hiszen a könyv sokkal részletesebb, az első részt vitték csak filmre, viszont azt szerintem nagyon élvezetesen tették. Nekem az idei év nagy kedvence lett a film és a könyv is.”


Mirjam

Népszerű bejegyzések