Costume design a filmekben

Bár én magam sosem voltam egy nagy szoknyában járós nő, mindig szerettem nézni a hatalmas ruhákat, amiket filmekben képesek voltak felvenni/ráadni bizonyos szereplőkre.  
A costume design iszonyú fontos része a filmeknek, hiszen például egy klasszikus kosztümös film ettől lesz hiteles történelmi film. Klasszikusról nekem mindig az Elfújta a szél jut eszembe. Gondoljunk csak a szépséges Scarlett O'Hara karakterére. A film 1939-ben készült, amikor is a divat ez volt:                                            

Scarlett nem lett volna túl hiteles ilyen ruhákban. Kb. annyira, mintha most a 1960-as évekről csinálnának filmet abban a bokavillantós farmerban, amit minden második ember hord ma. 
Tehát mi kell ahhoz, hogy hiteles legyen a film? Bingó. Korhű ruhák. Az Elfújta a szél az amerikai polgárháború idején játszódik, ami 1861 és 1865 között zajlott. Az akkori divat nagyjából ez volt:

Egyből hitelesebb nemde?
Eddig ez rendben is van, de mi van akkor, ha olyan korban játszódik a film, ami még nem létezik, és talán soha nem is fog? Ugyanaz, mint minden más esetben, ha képzeletbeli világokról van szó:



via GIPHY

Bontsuk ezt ki egy kicsit, a kedvenc sci-fi ruháimmal.


Star Wars - Amidala

Padme, aki Amidala, Naboo királynője néven fut az első részben, nagy és látványos ruhákat villantott, főleg a Baljós árnyakban (1999), de ezt folytatta szenátorként is a Klónok támadásában (2002) és a Sithek bosszújában (2005).


Ezen nem nagyon van mit ragozni, a ruhák elképesztőek, nagyok, és szerintem lehetetlen bennük rendesen mozogni. Persze a hiperűrsebesség korában ezt már nyilván meg tudják oldani. Nekem személyes kedvenceim a ruhái közül a következők:



Egy királynő mindig királynő marad.

De ejtsünk egy szót az ominózus Leia-kosztümről is:


Carrie Fisher a Pokol hetedik bugyrának nevezte a bikinit, mivel nagyon feszesen kellett tartania a testét a felvétel közben, nehogy valahol gyűrődés látszódjon a bőrén.
Sokan és sokat elmélkedtek már ezen a bikinin, hogy miért és kinek. Én itt most nem szeretnék erről értekezni, csak idézném Carrie nyilatkozatát ezzel kapcsolatban egy 2015-ös interjúból:
"... a giant slug captured me and forced me to wear that stupid outfit, and then I killed him because I didn't like it. And then I took it off. Backstage." (...egy óriás meztelen csiga elrabolt, és kényszerített, hogy viseljem azt a hülye ruhát, aztán én meg megöltem, mert nekem nem tetszett a ruha. Ezután levettem. Kész.)

Mad Max

Bár Tom Hardy nagyon 💘, és A harag útjában is vannak egészen kivételes kosztümök, mint például ezek:

De mégis, ezekben a filmekben Tina lopja a show-t mindenki mástól.


Ugye-ugye?


Azért ideteszek egy kicsi képet Tomról is, hogy senkinek ne legyen hiányérzete:


Nem mellesleg nekem a Fury Roadban nagy kedvencem volt a Guitar Guy mind costume, mind hangulatfestés szempontjából:



Éhezők viadala

Megmondom őszintén, engem nem ragadott magával anno a Katniss-láz, ezért a filmeket is elég későn néztem meg, és bár továbbra sem tartom a kedvenceim között számon, mégis vannak benne olyan részek, amiket kifejezetten kedvelek, a kosztümök pedig egyenesen mesések.
Itt van például Johanna, a megformálója, Jena Malone is szimpatikus, valószínűleg emiatt kedvelem a karaktert is a filmekben, de azért ez a ruha szerintem fantasztikus.


És ugye milyen dolog lenne már az Éhezők viadaláról beszélni, ha meg sem említem Effie Trinket-et, akinek a ruhái nekem kicsit a Csodaországot idézik, bár csak remélni tudom, hogy Alice-t nem hajtották meg úgy, mint Katnisst és társait.






És ugye itt van a főszereplőnk is, akinek a ruhái vetekednek Effie-ével. 




Gondolom mindenki, aki látta a filmeket, emlékszik erre:


Jupiter felemelkedése

Hiába a Wachowski-nővérek sokat ígérő neve, a szereplőgárda, az óriási budget. Ez a film szerintem borzalmas lett. A legkevésbé a főszereplőpárossal nem vagyok kibékülve benne, ezerszer jobb párosokat lehetett volna találni, és az talán megmentette volna a filmet is. Na de. A kosztümök lenyűgözők ebben is. 





Az az igazság, hogy az Abrasaxok ármánykodása nekem tetszett ebben a filmben, és tényleg nagyon szerettem volna, hogy egy sokszor-nézős űr-fantasyt kapjak, amiben minden benne van, amire vágyom. Sajnos a vége nem ez lett. De a film szimbolikája erős lett, amit a jelmezeknek köszönhet. Ha már Abrasax, akkor itt van a gyönyörű Kalique, a még gyönyörűbb ruhájában.


Kutakodás közben találtam egy elméletet arról, hogy Kalique ruhája mit jelent. Egyértelműen a szitakötőt idézi, ami talán nem is véletlen. Mindenesetre engem érdekelnek az ilyen témák, így neki estem. Nem sikerült 100%-ig alátámasztanom az elméletet, ennek ellenére úgy döntöttem, elhiszem, miszerint a Kalique ruháját azért mintázták a szitakötőkről, mert ezt a rovart a világ több pontján is a Gonosszal azonosítják, a Gonosz segítőjének tartják. 
Mindenesetre a filmben kétség kívül van néhány lenyűgöző jelenet, mint például Balem megérkezése.


Valerian és az ezer bolygó városa

Ez szintén egy olyan film volt, amit nagyon szerettem volna szeretni, de igazából untam. Nem volt rossz, de jó sem. És valahogy itt is a főszereplőkkel érzem a problémát. De ezt nem az én dolgom megítélni, így amiről igazából beszélnék ennek a filmnek a kapcsán, az az isteni Riri. Oké, kicsit elfogult vagyok vele, de kedvelem. És itt is olyan, mint mindenhol máshol. Riris.


Felhő atlasz

Emlékszem, hogy mikor és hol láttam először ezt a filmet, még arra is emlékszem, hogy pontosan ki ült mellettem, de azt nem tudnám megmondani, hogy azóta hányszor néztem meg. Néha kedvet kapok egy-egy részéhez, és csak azt megnézem. Ha a tv-ben adják, belekukkantok, és megnyugszom, hogy még mindig ugyanolyan. Elsőre nagy szerelem lett nálam. 


Súlyos film, erős szimbolikával, amit nem tudunk nem végiggondolni, hiába "csak" egy film. 
Egyre többször nézem meg, annál többször veszek észre benne valami kis extrát, ami itt most azért fontos, mert elvezet ahhoz a filmhez, ami miatt ez az egész cikk megfogalmazódott bennem. Megmutatom.





Nem mondom, hogy feltétlenül ihlette egyik a másikat, valahogy mégsem tudok ettől elvonatkoztatni, mennyire hasonlít a két film bizonyos aspektusokból.
Nem szeretném megérni, hogy egy talán olyan létezzen, hogy női munka, főleg ilyen egyenruhákkal, és robotizált viselkedéssel.

Az ötödik elem

Ahogy a Felhő atlasznál említettem, ez volt az a film, ami miatt az egész cikken gondolkozom immáron hónapok óta. Ugyanis számomra ez a film A kosztüm mennyország. Tervezőjük nem más, mint Jean Paul Gaultier, és az ő ötletei sci-fibe ágyazva valami egészen fenomenálisai hoztak létre. Semmi ehhez foghatót nem láttam még azóta sem. 










A nagy gondossággal megalkotott karakterek a jelmezeikkel mindig kiteljesednek, és ez pont így van ebben a filmben is. Szeretem a színeit, a formáit, a mintáit. Minden aprólékosan kidolgozott, és precíz. 

Aki kitartott velem a cikk végéig, annak még tartogatok egy kis meglepetést: Ami Goodhart costume designer beszél róla, hogy milyen is megalkotni egy sci-fi megjelenését. Szerintem baromi izgalmas dolgokról mesél.



Mirjam

Népszerű bejegyzések