Jacqueline Harpman: Én, aki férfit nem ismertem

A regény alapvetően egy furcsa Maugli
történet, egy, a társadalmon kívül, ingerszegény környezetben felnőtt, de
nagyon okos lányról, akit csak a többi nő tud valamennyire tanítani, elbeszélések
alapján, mert konkrét élménye a gyereknek sok mindenről nincs, ráadásul nem
érhetnek hozzá, tehát az elkeseredett kicsi gyereket csak szavakkal tudják
vigasztalni. Ez meghatározza a személyiségét, a gondolkodását, a döntéseit. Az
egész történet egy lélektani utazás, ami nagyon mély kérdéseket feszeget az
emberi lét lényegéről, erkölcsről, társadalomról, közösségekről. A
történetvezetés lassú, mégis olvastatja magát. Ami nekem a hiányérzetet adja,
az az, ha sci-fiként próbálom olvasni. Ekkor ugyanis nem kapok választ minden
kérdésre. Van amire igen, de nem eleget. Ha az egész regény egy kicsit elvont,
ahol a környezet inkább szimbolikus, a lélektani háttér, a karakterek
milyenségének a meghatározója, akkor kevésbé erős ez a hiányérzet.
Nyilván a történet egyik erőssége, hogy az
ember elgondolkodik, ő mit tett volna, beleőrült volna-e, vagy képes lett volna
méltósággal viselni az eseményeket, mit tett volna másképp, mit tudott volna
elfogadni, mit nem (homoszexualitás, eutanázia stb.)? Kemény kérdéseket
feszegető inkább lélektani regény, sci-fi háttérbe ágyazva.
Ami tetszett, hogy sok mindent úgy tűnik,
már az elején lelő az író, és végig azon gondolkodtam, vajon tényleg lelőtte a
poént, vajon mi a szándéka ezzel? Érdekes megoldás volt, de fenntartotta vele a
feszültséget.
„A rácson belül az én
erős és szabályosan dobbanó, haragos lányszívem visszahelyezett minket a saját
birodalmunkba, megalapítottuk saját szabadságunk zónáját.” – az idézet arra
utal, hogy a főszereplő szívverését használják fel arra, hogy mérni tudják az
időt, és legyen valami kapcsolatuk ezáltal a kinti világgal.
“Ha csupán csak annyi
különböztet meg minket az állatoktól, hogy mi elrejtőzünk, amikor szarni
megyünk, akkor bizony nem tűnik nekem valami haj, de nagy méltóságnak az emberi
lét.” – ez is egy erős jelkép a könyvben, hogy amikor kiszabadulnak az egyik
első dolguk, hogy eltakart árnyékszéket készítsenek, mert a pincében ilyen nem
volt.
“…szükséges, hogy egy
emberi lény beszéljen, különben elveszti az emberségét…”
Írta: Csilla