Science fiction Filmtörténelem III.

Az első cikkben megtárgyaltuk milyen fantasztikus módon indult el a Science Fiction mint filmes műfaj, és milyen hatással volt rá a 20. század első három évtizede. Majd a második cikkben az '50-es évek változásairól írtam, amikor már a hideg háború és az esetlegesen bekövetkező atomháború gondolata lengte be köztudatot.

Ezekben az években még mindig a II. világháború okozta sebeket próbáltuk begyógyítgatni. Európai szinten a világ ketté szakadt a nyugati típusú országokra és a szocialista blokkra, amelyek kölcsönösen tartottak egymástól. És akkor ott volt még Amerika, a nagy és független, ahol kommunistát életükben nem láttak, de azért borzalmasan rettegtek tőlük. 

Amazon linkért katt a képre
Ugyanakkor ezzel a szörnyű rettegéssel párhuzamosan elindult egyfajta technikai fejlődés, amely az élet minden területén meghatározóvá vált. A háztartásokba bekerült a televízió, amely futótűzként terjedt el, és ebben nem akadályozta Amerika semmilyen viselt háborúja, sőt, a vezetés felismerte a benne rejlő lehetőségeket.

Illetve ott volt ugye az a technikai bumm, amelynek az eredményeképpen a Szovjetunió 1957-ben végül is fellőtte a Szojuz-1-et, a világ első műholdját. 

Erre válaszul az amerikaiak 1958-ban létrehozzák a NASA-t, majd ők maguk is fellövik a saját Explorer-1 névre keresztelt mesterséges holdjukat. 

Elkezdődött az űrverseny, amelynek kiteljesedése lesz az híres-hírhedt pillanat, amelyet annyiszor megvádoltak már azzal, hogy stúdióban forgattak: a Holdra szállás.

Ebben a cikkben olvashattok az orosz zseniről, aki által sikerült megelőzniük az USA-t a verseny elején, így a USSR juttatta fel az első embert az űrbe.

Ez tehát az '50-es évek történelme, amely végén Hruscsov ellátogatott az USA-ba és meghirdette a békés egymás mellett élés doktrínáját.

És akkor mi történik 1960-ban? A hormonális fogamzásgátló, az történik. És ezzel egyidőben elindul a szexuális forradalom, amely le akarja rombolni a szexet övező stigmákat. Hogy jelenik meg ez a filmekben? Nőkkel. Itt és most ezt a jelenséget nem szeretném elemezni, de a történelem során a szexualitást minden korban a nőkkel kapcsolták össze, legyen a jó, vagy rossz. Nincs ez másképpen a filmekben sem, ahol a nő megjelenik mint démon, aki bűnbe csábít (Queen of Blood, 1966), az "Ultimate Prize" (lásd a képet), vagy felfedező, aki megismeri a világegyetem egy rejtett zugát, és a sajátját is (Barbarella, 1968). Egyébként nekem ezek közül Barbarella a személyes kedvencem. Amikor először láttam, kb 10 évvel ezelőtt, akkor nem hittem a szememnek. Azt gondoltam, hogy ez biztosan valami vicc, egy ilyen filmet senki sem gondolna komolyan. Aztán rájöttem, hogy de.Nézzétek meg ti is a trailerét.


Kubai rakétaválság ide, orosz atomrakéták oda, a posztapokaliptikus világkép nem lett maradandó része a sci-finek (ekkor), de maga a világvége igenis foglalkoztatta az embereket. 

Ahogy az '50-es években már megfogalmazódott egy bizonyos "nem vagyunk egyedül" gondolkodásmód, majd a '60-as években kiéleződött az űrverseny, az idegenek témája újra és újra, évről évre felbukkan. 

Ebben az időszakban az űrutazás már-már kezdett valósággá válni, és mivel a Holdra szállás közeledett, majd ugye meg is történt, az emberek biztosra vették, hogy innentől nincsen hátra, csak előre a világegyetembe. 
Azonban azóta nem történt több utazás a "Holdba", ami több elmélet kidolgozásának is kedvezett. 


 
Vannak, akik szerint Armstrongék találtak valamit, amit jobb titokban tartani, és az USA és az USSR szövetkeztek ebben. (Hogy mit? Esetleg ufókat, nácikat, nudistákat stb.)



Mindenesetre ekkor még ugye azt gondoltuk, hogy miért is ne lehetne más bolygókat is meghódítani? Most már nem csak ők tudnak idejönni, hanem mi is oda tudunk menni.


Természetesen az idejövő és pusztító űrlényeket nem untuk meg (kb. soha), de most már mi is el-el merészkedtünk távolabbi tájakra.
Azt hiszem ennek a gyönyörű kiteljesedése lett 1968-ban Stanley Kubrick azóta is klasszikus 2001: Űrodüsszeia című filmje. 


Beszéljünk pár mondatban a monster moviekról. Sokat gondolkodtam rajta, hogy hogyan írjak ezekről a filmekről, de arra jutottam, hogy megérnének egy külön cikket. Ugyanis ide sorolhatóak valamelyest az UFO-s, vámpíros filmek, de van dinoszauruszos, Frankensteines, és igen, a híres-hírhedt Godzilla. Ezekben összefonódik a sci-fi a horrorral, vagy olykor a komédiával. 
Az '50-es évek közepétől Japánban elindult valami, ami mára többszáz részes franchise lett, amiből természetesen Hollywood is igyekszik kivenni a részét. 
Igen, Godzillára gondolok. 
A '60-as évekre Japán teljesen felvette a lépést Amerikával mind ufó ügyileg, mind szörny ügyileg. 
Persze Hollywood nem nézhette tétlenül, ahogy a Japánok amerikaiaknak gyártanak filmeket, ezért igyekezett folyton rákontrázni. Hogy van-e értelme Frankensteint egy űrszörnnyel összeereszteni, azt a külön cikkben részletesen kifejtem majd.
Ennek a sorozatnak a következő részében pedig azokról a '70-es évekről fogok írni, ami olyan kitörölhetetlen lenyomatot hagyott a sci-fi történelmen, hogy azok is azonnal tudják miről van szó, akik évtizedekkel később születtek.

Népszerű bejegyzések